تبلیغات
تست خودهیپنوتیزمی ،خودشناسی،روانشناسی - افسردگی - تست افسردگی
تاریخ : سه شنبه 24 شهریور 1394 | 05:41 ب.ظ | نویسنده : دکتر جمشید هاشمی
افسردگی - تست افسردگی

راهکارهای عملی و رفتاری برای جلوگیری و مقابله با افسردگی


1- کاهش فشارهای عصبی و استرس که در بخش اول کتاب به تفصیل شرح داده شد .

2- تغییرات اساسی در نحوه زندگی و برنامه های روزمره ، در این مورد به طور کلی توصیه می کنیم :
با دوستان خنده رو و شاد خود بیشتر معاشرت نمایید و از دردودل با دوستان غمگین و نا امید خودداری نمایید .
حداقل ماهی یک بار به تماشای فیلم ها و خصوصا تئاترهای شاد و موزیکال و یا کنسرت های موسیقی پاپ بروید (ترجیحا با دوستان)
به موسیقی شاد و ملایم بیشتر گوش دهید و کاست های غمگین و ملال آور را بایگانی نمایید .
سعی کنید در هر کاری حتی مشکلات لبخند بزنید و در هر کاری کمی شوخ طبعی و مزاح را چاشنی کنید. در این مورد به نظرات و انتقادات دیگران توجه نکنید .
نگران مشکلات و معضلات اجتماعی که قادر به حل آن ها نیستید نباشید ولی چنانچه تونایی دارید در امور خیریه شرکت کنید. این کار نوعی رضایت قلبی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. فقط به جاذبه های شیرین آینده فکر کنید نه به مشکلات و دردسرهای احتمالی و بدانید در پس هر مشکلی ممکن است خیری نهفته باشد. با دوستان و همکاران برنامه ها و دوره های ساده برگزار نمایید و در آن بیشتر پیرامون موضوعات امید بخش و آینده روشن صحبت کنید و مشکلات روحی یکدیگر را التیام بدهید .

3- احساس کسالت و بی حوصلگی را از خود دور کنید . احساس کسالت مقدمه بروز افسردگی است . برای اوقات فراغت خود خصوصا غروب های جمعه حتما از قبل برنامه ریزی کنید . رفتن به یک پیک نیک ساده و یا قدم زدن در پارک یا میهمانی که خرجی هم ندارد می تواند مفید باشد .

4- ارتباط خود را با افراد بیشتر کنید . با دوستانی که بیشتر تمایل به دیدارشان دارید صحبت کنید ، حتی تلفن زدن و درد و دل با این گونه دوستان نیز مفید است . به مکان های عمومی چون نمایشگاه های مختلف ، باشگاه های ورزشی ، بازار ها ، موزه ها ، زیارتگاه ها ، مراکز خیریه یا کتابخانه ها و یا هر جایی که تا حدودی باب میل شماست بروید و سعی کنید در برنامه های اجتماعی شرکت کنید . اگر می گویید حوصله ندارید اشکال کارتان همین جاست در واقع ما می خواهیم این حوصله در شما ایجاد شود .

5- نکات مثبت خود و دیگران را ببینید . به عبارتی نیمه پر لیوان را ببینید نه نیمه خالی را . همین حالا از ویژگی های مثبت خود و دیگران چند مورد را نام ببرید . صداقت ، مهربانی ، سخت کوشی ، دلسوزی ، گذشت ... می بینید که شما و اطرافیان دارای خصوصیات خوب زیادی هستید که می توان در سایه آن خصوصیات منفی را کمرنگ تر دید و یا اصلا نادیده گرفت . پس در کنار زشتی ها زیبایی ها را هم ببینیم . هر گلی خار هم دارد ولی در کل گل زیباست . 

6- جملات و عبارات دلگرم کننده را با خود تکرار کنید . مثلا هنگام یک پیشامد ناگوار صبور باشید و با خود بگویید « این روز نیز مانند روز های سخت دیگر می گذرد و من دوباره به آرامش و خوشبختی خواهم رسید. هر انسانی در زندگی روزهای سخت (بی پولی ، بی کاری ، بی خانمانی ، غربت و غیره) دارد ولی دائمی نیست پس قطعا اجازه نمی دهم چنین چیزهای موقتی ، زندگی و آینده مرا تباه سازد » 

7- درباره آرزوها و مسائل شیرین و امید های خود تصاویر دلپذیری بسازید و آن ها را در ذهن خود مرور کنید و یقین داشته باشید که رسیدن به آن ها دور از دسترس نیست . 

8- نسبت به مشکلات زندگی واقع بین باشید . در صورت بروز مشکلی در زندگی به خود یادآوری کنید که بدتر از این هم می توانست پیش بیاید و از اینکه مسئله موجود چندان هم فاجعه آمیز نبوده احساس خرسندی کنید . به طور کلی در هر حالتی همیشه حالت بدتر را در نظر بگیرید . اگر دزد به خانتان زده ، تصور کنید اگر دزد خسارت جانی هم می زد چه می شد ؟ یا اگر مشکل مادی دارید اگر سلامتی نداشتید چه می شد ؟

9- از مسائل و سختی های زندگی درس بیاموزید و ارزش این یادگیری را ارزشمند تر از آن سختی بدانید. هریک از مشکلات زندگی درس هایی را برای آینده به ارمغان خواهد آورد. پس تجربه های خود از این مبارزات را کوچک نشمارید . شما با این تجارب قدرتمند بی شک در آینده استفاده هایی گران بها از آن خواهید کرد .

10- از تکنیک های آرام بخش مثل مدیتیشن ، یوگا و یا تکنیک های ساده تر غافل نشوید این گونه حرکات را می توانید در مراکز مشاوره بیاموزید و یا از کتاب های مربوطه استفاده نمایید ( چند حالت ساده که می توانید به راحتی انجام دهید در بخش اول کتاب به آن اشاره شد ) دویدن ملایم ، پیاده روی منظم ، و حتی پوشیدن لباس مناسب ، خصوصا کفش راحت نیز در ایجاد آرامش موثر هستند .

11- چنانچه از لحاظ اعتقادی توانایی دارید با خدای خود راز و نیاز کنید و به او توکل نمایید. آمار نشان داده کسانی که خالصانه عبادت می کنند ( نماز، دعا، ذکر، تسبیح ) دارای آرامش بیشتری هستند. ولی این امر در مورد کسانی که از روی تکلف و اجبار یا تزویر عبادت می کنند صحت ندارد . 

12- سعی کنید اعتماد به نفس و احترام به خود را افزایش دهید. برای اینکه بدانیم از این نظر چه نوع آدمی هستیم و همین طور با ایجاد تنوع کمی از خستگی تان بکاهیم ، یک تست خود شناسی انجام دهیم .

ادامه دارد...
منبع :edvardo.blogsky



برچسب ها: افسردگی، اعتماد به نفس، خنده درمان، تجسم خلاق، استاد آرام،