تبلیغات
تست خودهیپنوتیزمی ،خودشناسی،روانشناسی - چقدر مضطرب هستید؟
تاریخ : چهارشنبه 30 اردیبهشت 1394 | 03:36 ب.ظ | نویسنده : دکتر جمشید هاشمی
چقدر مضطرب هستید؟

مرد با عصبانیت از پمپِ‌بنزین بیرون آمد، سوار ماشین شد و از همان لحظه شروع کرد به غرزدن که چرا با این همه عجله باید کلی وقت صرف بنزین‌زدن کنم؟ نیمی ‌از امروز تمام شد فقط به‌خاطر اینکه تو دیروز بنزین نزدی، چرا تنبلی کردی؟ من که هر روز سرکار می‌روم و فرصت این کارها را ندارم؛ تو باید به این امور رسیدگی کنی.»
در ماجرای بالا واکنش مرد، واکنشی غیرعادی نیست. حتما شما هم بسیار با چنین افراد و واکنش‌هایی مواجه شده‌اید. عکس‌العمل افراد در موقعیت‌هایی که کمی برخلاف‌ میلشان است، متفاوت است. برخی افراد خود را سرزنش‌ می‌کنند، مدام از گرفتاری‌ها و مشکلات زندگی ‌می‌نالند و یا دیگران را به باد انتقاد ‌می‌گیرند که چرا چنین اتفاقی افتاده است و درضمن آن‌ها را مقصر رخدادها می‌دانند و مثلا می‌گویند: «اگر کمی ‌بیشتر توجه‌ می‌کردی، حتما این‌چنین نمی‌شد.» اما هستند افرادی که چنین اتفاقاتی را خیلی جدی نمی‌گیرند و به نظرشان هرکسی ممکن است گاهی مسئله‌ای را فراموش کند یا مرتکب اشتباهی شود؛ همان‌طور که خود آن‌ها بارها در زندگی‌شان مرتکب اشتباه شده‌اند. در این مواقع دلیلی ندارد دیگران را سرزنش کنیم و به‌جای آن ‌می‌توانیم واکنشی بسیار بهتر از خود نشان دهیم.
شیوه برخورد ما با مشکلات و ناامیدی‌ها براساس دو عامل شکل ‌می‌گیرد: 1- ویژگی‌های ذاتی و شخصیتی ما که از بدو تولد همراه داریم 2- الگوهای رفتاری که از دیگران آموخته‌ایم. تغییر عامل اول کار ساده‌ای نیست اما تغییر مورد دوم به‌مراتب آسان‌تر است؛ چون آموختن و یادگیری تا آخرین لحظه زندگی ادامه دارد؛ بنابراین عامل دوم قابل‌کنترل‌تر است. اطرافیان ما و آن‌هایی که درکنارشان بزرگ شده‌ایم و با هم کار و زندگی ‌می‌کنیم، می‌توانند برروی برخورد ما در شرایط پرتنش و استرس‌زا بسیار موثر باشند. همه انسان‌ها در شرایط و موقعیت‌های گوناگون با استرس مواجه‌ می‌شوند؛ مسلما شما هم بارها چنین موقعیت‌هایی را تجربه کرده‌اید. تابه‌حال فکر کرده‌اید که هرچندوقت یک‌بار مضطرب‌ می‌شوید؟ چگونه با استرس کنار ‌می‌آیید؟ چقدر از روش مردی که درابتدای مطلب درمورد او صحبت کردیم، استفاده‌ می‌کنید؟
در تحقیقی که در دانشگاه «جان‌ هاپکینگ» انجام شد، زندگی 1337 دانشجو درطی 16 سال مورد بررسی قرار گرفت. هر سال از این افراد سوالاتی درمورد زندگی‌شان پرسیده‌ می‌شد و عادات غذایی، خواب و استراحت و تفریح آن‌ها به‌دقت مورد ارزیابی قرار می‌گرفت؛ درنهایت محققان درطول این مدت به این نتیجه رسیدند که وضعیت سلامتی افراد مستقیما با شیوه‌ای که با استرس مواجه ‌می‌شوند، در ارتباط است.
اگر نگران سلامتی‌تان هستید و نمی‌توانید به‌سادگی با شرایط پراسترس زندگی کنار بیایید، از همین امروز دست‌به‌کار شوید و عادات و رفتارهای خود را تغییر دهید. برای شروع‌ می‌توانید به پرسش‌های زیر پاسخ دهید تا از‌ میزان استرس خود بیشتر آگاه شوید.
به‌ندرت خواب عمیق را تجربه‌ می‌کنم.
صحیح          غلط
 
شخصیتی قوی دارم.
صحیح          غلط
 
احساس ‌می‌کنم شرایط روحی متغیری دارم و این حالت بیشتر از افراد عادی است.
صحیح          غلط
معمولا خسته و بی‌حوصله هستم.
صحیح          غلط
بیشتر اوقات ناگهان از کوره در‌می‌روم.
صحیح          غلط
زمانی‌که فشار روحی‌ام زیاد‌ می‌شود، فعالیت‌ها و مسئولیت‌هایم را کم‌ می‌کنم.
صحیح          غلط
 
بیشتر از اطرافیان و دوستانم کمال‌گرا هستم.
صحیح          غلط
 
بیشتر اوقات خیلی به سلامتی‌ام اهمیت نمی‌دهم.
صحیح          غلط
 
وقتی استرس دارم، گاهی بیش‌ازحد ‌می‌خورم و گاهی اصلا نمی‌توانم چیزی بخورم.
صحیح          غلط
 
گاهی‌اوقات بی‌دلیل حالت تهوع‌ می‌گیرم.
صحیح          غلط
 
معمولا یک حس قوی درونی وادارم می‌کند بی‌دلیل بخورم، سیگار بکشم یا قهوه و چای بنوشم.
صحیح          غلط
بسیاری از اوقات دستانم‌ می‌لرزند.
صحیح          غلط
 
اکنون برای محاسبه امتیازاتتان به هر پاسخ صحیح 1 امتیاز بدهید.
امتیاز 10- 12: شما بیش‌ازحد خودتان را به‌خاطر مسائل زندگی آزار‌ می‌دهید و حتی خود را به دلیل اشتباهاتی که مرتکب شده‌اید، تنبیه ‌می‌کنید. بسیار از خود انتقاد کرده و ذهنتان را بیش‌ازحد مشغول جزئیات‌ می‌کنید. گاهی از شدت ناراحتی دیگران را مقصر ‌می‌دانید و آن‌ها را سرزنش ‌می‌کنید. کمی‌ به وقایع اطرافتان بیشتر توجه داشته باشید و سعی کنید به هر اتفاقی به‌اندازه ارزش آن اهمیت دهید. برای اینکه آرامش را به ذهن و زندگی‌تان بازگردانید، به مسائل کوچک و بی‌اهمیت توجه نکنید و به‌خاطر آن‌ها خودتان را نیازارید. قطعا با تغییر نگرشتان به زندگی ‌میزان استرستان متعادل‌تر‌ خواهد شد.
امتیاز 7 – 9: شیوه شما در برخورد با استرس درحد متعادل است؛ اما همچنان جای پیشرفت و بهبودی دارد. شما گاهی شرایط و موقعیت‌های دشوار را به‌خوبی مدیریت ‌می‌کنید اما گاهی هم تسلیم آن‌ها ‌می‌شوید. لرزش دست‌ها و تپش قلب را حتما تجربه کرده‌اید اما این حالت‌ها هنوز به حد آزاردهنده نرسیده‌ است. بسیاری از مشکلات بدون استرس و ناراحتی زیاد هم برطرف‌ می‌شوند. حالا که در حد میانه قرار دارید، لازم است یکی از مهم‌ترین انتخاب‌های زندگی‌تان را داشته باشید. اگر نسبت به شرایطتان بی‌توجه باشید، شاید ناگهان متوجه شوید اندک زمانی گذشته است و در زمره افراد گروه اول جای گرفته‌اید؛ درحالی‌که می‌توانید ‌با تمرکز بیشتر برروی زندگی، خود را به افراد دسته سوم نزدیک‌تر کنید.
امتیاز 0 تا 6: شما در دسته سوم قرار گرفته‌اید. فردی آرام هستید و سعی‌ می‌کنید به شرایط پراسترس به‌شیوه‌ای معقول و منطقی واکنش نشان دهید و بسیار ساده از کوره درنمی‌روید و همچنین در مقایسه با افراد گروه اول بسیار ملایم‌تر هستید؛ حتی در بحران‌های شدید، خونسردی‌تان را حفظ ‌می‌کنید و به خودتان فرصت‌ می‌دهید تا در آرامش و با دیدی منطقی راه‌حل مناسب شرایط پیش‌آمده را پیدا کنید. به‌خاطر آرامشی که دارید،‌ می‌توانید به دیگران هم کمک کنید تا بهتر تصمیم بگیرند.
 
تاکنون تحقیقات بسیاری درمورد استرس و ارتباط آن با دیگر مشکلات و بیماری‌ها صورت گرفته است و همگی به این نتیجه رسیده‌اند که استرس در طولانی‌مدت ‌می‌تواند عوارضی مانند مشکلات قلبی- عروقی، فشار خون بالا و مشکلات روحی و روانی را برای فرد ایجاد کند؛ مثلا افرادی که به‌سرعت عصبانی‌ می‌شوند و مدام استرس دارند و نیز به‌خاطر کوچک‌ترین مسئله خود را ناراحت می‌کنند، بیش از دیگران از بیماری‌های قلبی‌-عروقی رنج ‌می‌برند و از سوی دیگر افرادی که با استرس و عصبانیت رانندگی ‌می‌کنند و از شدت نگرانی مدام به دیگران بدگمانند، بیشتر به مشکلات گوارشی و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند. از طرفی افراد حساس و زودرنج که احساس آرامش و امنیت نمی‌کنند، معمولا گرفتار مشکلات پوستی و آسم ‌می‌شوند. به‌طورکلی ورزش، ترک دخانیات و رعایت رژیم غذایی سالم که به سلامتی جسم ‌کمک ‌می‌کنند، می‌توانند یاری‌دهنده افراد درزمینه کنترل و مدیریت موقعیت‌های پراسترس باشند. اگر بعد از پاسخ‌گویی به آزمون حاضر متوجه شدید در زمره افراد دسته اول هستید، می‌توانید برای شروع فعالیت‌های ورزشی و رعایت رژیم غذایی سالم اقدام کنید و کمی بیشتر با افرادی که آرام هستند، در ارتباط باشید؛ چرا که نشست‌وبرخاست با چنین افرادی  موجب می‌شود شما هم آرام‌تر شوید و نوع برخورد منطقی‌تر و آرام‌تر با مشکلات را از آن‌ها بیاموزید. همچنین اگر اطرافیانتان افرادی عصبی و مضطرب هستند، باید کمی در ارتباط با آن‌ها و مدت‌زمانی که با آن‌ها می‌گذرانید، تجدیدنظر کنید؛ چون تعامل بیش‌ازحد با آن‌ها نیز می‌تواند شما را مضطرب‌تر کند.
منبع :movafaghiat